Etiske retningslinjer
Solstad Bo og omsorgssenter AS
Etiske retningslinjer
Solstad Bo og omsorgssenter AS
Våre kjerneverdier
Respekt
Respekt
Vennlighet
Vennlighet
Ydmykhet
Ydmykhet
Lojalitet
Lojalitet
Trygghet
Trygghet
Alle ansatte skal sette seg inn i Solstad BOS sine verdier, mål og gjeldende retningslinjer, og være lojale mot disse.
BEBOERE
Grunnlaget for å jobbe med menneskene som bor på Solstad Bo og omsorgssenter, skal være respekten for det enkelte menneskets liv og iboende verdighet. Ansatte opptrer vennlig, viser omsorg og varsomhet.
Alle som jobber på Solstad BOS skal vise omsorg og respekt overfor beboerne, ivareta den enkelte beboers verdighet og integritet. Vi skal understøtte håp og mestring hos beboerne, og ivareta den enkeltes behov for helhetlig omsorg.
Vi skal ivareta beboernes rett til vern om fortrolige opplysninger.
Beboerne skal beskyttes mot krenkende handlinger som ulovlig og unødvendig rettighetsbegrensning og tvang
- I mitt møte med beboerne viser jeg respekt for hvert menneskes iboende verdighet
- Jeg gir tjenester av god kvalitet, er imøtekommende og fokuserer på beboernes interesser og ståsted
- Jeg møter beboerne med vennlighet, respekt og ydmykhet. Jeg respekterer privatsfæren til beboerne slik at jeg opprettholder og verner nødvendige grenser inn mot privatlivet
- Jeg overholder taushetsplikten og verner om opplysninger jeg får i møte med beboer og pårørende
- Jeg følger lov og forskrift ift forbud mot gaver i tjenesten, Helsepersonelloven9
- Jeg kjenner til innholdet i internkontrollen som skal sikre beboernes grunnleggende behov.
PÅRØRENDE
Ansatte skal bidra til å ivareta pårørende og deres behov. Vi samhandler med pårørende og behandler deres opplysninger med fortrolighet.
- I mitt møte med pårørende viser jeg respekt og forståelse for deres situasjon
- Jeg påser at pårørende alltid føler seg velkommen og godt ivaretatt
- Som ansatt viser jeg de pårørende at jeg er tilgjengelig for samtaler så lenge dette er godkjent av den enkelte beboer
- Jeg overholder taushetsplikten og verner om opplysninger jeg får i møte med beboer og pårørende
KOLLEGAER
Ansatte skal vise respekt for kollegers og andres arbeid, og være til støtte for sine kollegaer i vanskelige situasjoner. Alle bidrar til et godt samarbeid mellom kollegaer, og opptrer ikke krenkende overfor sine kollegaer.
- Jeg er en god arbeidskollega, spesielt i vanskelige situasjoner når kollegaene mine trenger støtte og hjelp
- Jeg viser interesse og respekt for kompetansen og funksjonen til kollegaene mine, og bidrar til et godt og trivelig samarbeid.
- Jeg bidrar til å gjøre arbeidsmiljøet trygt, utviklende og inkluderende
- Jeg setter alltid hensynet til beboerne først hvis det oppstår situasjoner med uenighet eller interessekonflikt mellom ulike yrkesgrupper på jobben
- Jeg gjør etiske refleksjoner i samarbeid med mine kolleger som en naturlig del av møtene og internundervisningen på arbeidsplassen
ARBEIDSGIVER
Som arbeidstaker viser jeg respekt og velvilje til å utføre mitt arbeid i henhold til retningslinjer, instrukser og planer som er gitt av arbeidsgiver.
- Jeg er en positiv medarbeider.
- Dersom jeg gjennom mitt arbeid oppdager forhold som ikke er i tråd med gjeldende regler og instrukser, sørger jeg for at dette blir rapportert slik at jeg bidrar til at arbeidsgiver er godt orientert om avvik og får muligheten til å gripe inn og rette opp forholdene.
- Jeg setter meg inn i og innretter meg etter arbeidets målsetting og funksjon
- Jeg bidrar til at de menneskelige og økonomiske ressursene brukes til beste for beboerne
- Jeg melder fra til gruppeleder, avdelingssykepleier eller daglig leder dersom beboer eller kollega utsettes for uforsvarlige eller uverdige forhold.
Revidert juli 2024, IRD